19 March 2009

Singgang Ikan

Semalam saya juz masak simple coz balik lambat dr ofis...lagipun asben demam plus ada tonsil, so menu kena la sesuai dgn org sakit kan...hehe...saya masak singgang ikan coz lately ni bila jenguk blog ceera asyik la dok sebut pasal singgang...sampai saya pun tetiba mengidam nak makan singgang ikan...saya pernah makan beberapa jenis singgang coz cara masak berbeza ikut negeri...disebabkan saya keturunan johor, so my cooking style ala2 johor sket la ek...sebut johor je tetiba trus kuar "ekkk"...hiksss...kat bwh ni saya selitkan resepi for those who would like to try...



Menu : Singgang Ikan


Bahan-bahan :

Bawang besar (hiris)
Bawang putih (hiris)
Halia (hiris)
Kunyit hidup (hiris)
Cili merah (hiris)
Cili api (hiris)
Asam keping (yg ni tak perlu hiris ye puan2...hehe)
Garam secukup rasa

Cara - cara :

1. Masukkan bahan2 yg dihiris ke dalam periuk yg berisi air
2. Apabila mendidih, masukkan garam, asam keping dan ikan ke dalam periuk
3. Siap!!!

Tips :

1. Kunyit hidup jgn letak byk sgt ye puan2, nanti rasa payau plak
2. Kalau kuah kurang kuning, bleh tambah sket serbuk kunyit, sket je ye...


Saya sertakan sekali set menu saya malam tadi...simple je utk 2 org makan...selain singgang, saya masak sup sayur (yg ni menu utk naufal) & tak lupa juga my favorite...ulam tenggek burung cicah sambal belacan...nape ek nama ulam ni tenggek burung? Maybe coz burung suka bertenggek kat pokok ulam ni kot???? hehe...

TTFN...

7 comments:

Ceera said...

eeeeeeee.. jelesnyeeeeee.. mesti sedap kan.. takpe, nanti kita plak try..

~Ayu~ said...

ira, xdela sedap mana pun...hehe...xpe, usaha lagi ye...usaha tangga kejayaan... :P

Hany FF said...

Ayu, kat rumah ni drp abah sampai ke anak-anak, semua suka singgang. Nufayl masa kecik2 dulu memilih makanan. Tapi, kalau Ummi buat singgang dia makan banyak betul. Memangla anak orang Klate! ;)

Kalau singgang Klate mesti ada lengkuas, tapi takyah bubuh halia. tumbuk semua yg ada tu.
pastu, husband Yang lg suka kalau ada bunga kantan.

yg lain sama je kot. orang pahang ada yg bubuh lada hitam gak kan. ;)

mcm2 cara, mcm2 rasa...masa utk ubah selera. heh!

~Ayu~ said...

Tq Yang...nnti ayu try resepi negeri lain plak...hehe...tp klau Yang dtg umah ayu nnti, singgang ni kira wajib ada dlm menu la kan...jemput dtg ye bila free...

Linda Fzalin said...

Wahhh...sodapnyaaa singgang ikannn....siap ngan ulam lg tuhhhh....nnt akak dtg masak sedap ek...heheheh....

~Ayu~ said...

K.linda, sure will do...hehe...jemput dtg ye bila free...

NURIMAH ASYIKIN ABD.GHANI said...

ayu..lengkuasnya mana?..mana singgang letak halia?...budu?..cencaluk?..tak best tu tak dok semua tu!